Rabobank Alkmaar

Bouwen is beter dan consolideren

“Als je de mensen kent, kun je makkelijker verbinden. Wij verdiepen ons in wat ze doen, we denken mee en kunnen mensen aan elkaar koppelen”, zegt Roel de Groot, manager MKB bij Rabobank Alkmaar e.o. “Want ook al is de bank veranderd, we blijven dichtbij.”

Het gedrag van de Rabobank-klant, en dus ook de ondernemer, verandert. Mensen zoeken meer informatie online en willen financiële zaken zelf kunnen afhandelen. “Het klantgedrag verandert, de financiële sector verandert en Rabobank verandert mee”, zegt Roel. “Maar we zijn nog steeds dichtbij. En dat betekent vandaag de dag meer dan alleen fysiek dichtbij. We kennen de regio en zijn nog steeds makkelijk toegankelijk. Veel van onze adviseurs wonen in het werkgebied, hebben daardoor lokale kennis en zitten in lokale netwerken. Dat is voor veel ondernemers duidelijk een pré De ondernemer bepaalt vervolgens zelf op welke manier hij in contact is met onze bank. Een gesprek met een van onze adviseurs blijft onderdeel van de dienstverlening. Voor bepaalde life events, zoals het starten van een bedrijf, als je een pand koopt of internationaal gaat, zit je gewoon met een accountmanager om tafel.”

Financieel regisseur

Financieren blijft de kern van de dienstverlening van Rabobank. “Onze rol verandert wel. De bank wordt steeds meer financieel regisseur met kennis, branchespecialisten en expertise aan boord. Wij zien steeds vaker een samenspel met alternatieve financieringsvormen zoals crowdfunding en kredietunies. Wat ons betreft een mooie ontwikkeling.”

Roerige tijden

“Het waren roerige tijden. Het vertrouwen in banken is de afgelopen jaren afgenomen. Dit kunnen we alleen maar herstellen door met onze klanten in dialoog te blijven, goed te luisteren en daarop in te spelen. We verstrekken nog steeds financieringen aan het MKB – vorig jaar in deze regio ruim € 100 miljoen – en zien dat de aanvragen de laatste maanden ook weer aantrekken. Het is leuker om te bouwen dan om te consolideren.”

Realiteitszin

“Langedijker bedrijven worden gekenmerkt door nuchterheid”, weet Roel. “Het gaat niet om geld alleen, maar ook om het in stand houden van dat wat ze hebben opgebouwd. Er heerst realiteitszin. Ik gun klanten hun onafhankelijkheid, omdat afhankelijkheden – van klanten, leverancier of van anderen – over het algemeen leiden tot verzwakkingen. Vanuit kracht en niet vanuit afhankelijkheid maak je de beste keuzes. Dan heb je een sterkere verbintenis.”

Maatschappelijk betrokken

Vanuit haar coöperatieve roots is Rabobank maatschappelijk betrokken. “Wij weten wat er in de regio speelt en zijn actief betrokken om de leefomgeving van onze klanten te versterken. Dit doen wij onder andere in de vorm van sponsoring van diverse verenigingen en ondersteuning van maatschappelijke initiatieven uit ons coöperatief dividend. Ook zijn wij betrokken bij netwerkevenementen in de regio en of we organiseren zelf of met partners bijeenkomsten voor onze klanten. Al deze zaken versterken elkaar en zijn direct of indirect in het belang van onze klanten. Zo zijn we altijd dichtbij.”