KBL Schoonmaakcentrum

Repeterende business met een luchtje

Hilco Kooistra wilde piloot worden, werd vertegenwoordiger in schoonmaakartikelen en runt nu KBL Schoonmaakcentrum. Hij vliegt nog altijd voor zijn klanten. “Wij zijn gewoon onszelf. Ik loop niet in pak en als het moet stappen we elk moment in de auto en rijden naar Eindhoven om een spoedbestelling af te leveren. We hebben service hoog in het vaandel. Misschien te hoog, maar als je niet anders gewend bent, is dat je maatstaf.”

Het huidige KBL is het resultaat van een in 2007 gestarte samenwerking in Warmenhuizen van Hilco en zijn compagnon Peter Boelens, die inmiddels gepensioneerd is. “We zijn in de crisis gestart, maar zijn alleen maar gegroeid”, zegt Hilco. “In 2010 verhuisden we naar De Mossel, in 2014 naar Zuiderdel. Niet altijd handig, want ons werkgebied loopt van Groningen tot Zeeland en van Maastricht tot Den Helder. Van hieruit naar Maastricht ben je toch gauw 2,5 uur onderweg. Maar ik ben Langedijker, ik woon hier sinds mijn zevende. En de meeste van mijn acht medewerkers, onder wie mijn broer, komen uit Langedijk.”

Concurrentie

KBL is groothandel voor professionele schoonmaakartikelen. “Van toiletpapier en handzeep tot schrob-veeg-zuigmachines. We hebben alle grote merken en ook een eigen label. Het is repeterende business. Het mkb, scholen, gemeenten, de horeca, de foodindustrie: we mogen grote bedrijven leveren. Natuurlijk hebben we concurrentie, alleen zitten we elkaar niet in de weg. In feite hebben we hetzelfde assortiment, maar wij onderscheiden ons met onze kennis van zaken en service. We zeggen niet snel ‘nee’. We zijn klein, maar heel flexibel en komen altijd onze afspraken na. Onze klanten weten gewoon dat wij het regelen. Dat hadden we voor ogen: dat ze je niet meer kunnen missen.”

Ons kent ons

“We hadden een filiaal in Friesland, maar dat hebben we dichtgegooid. We hebben geen binding met Friesland. Dat was een goede beslissing, want nu kunnen we ons volledig concentreren op het werk hier. We zitten in een mooi pand, misschien iets te groot, maar we groeien nog steeds. Vorig jaar 27 procent. Dat was wel even ‘te’. Een valkuil zelfs, want kosten gaan voor de baat uit. En dat ik ineens ‘de directeur’ was, is wel wennen geweest. Ik sta graag tussen de mensen, niet erboven. Groter hoeven we dan ook niet te worden. Onze focus ligt op het HAL-gebied. Regionaal, dan ken je elkaar nog een beetje. Hoewel we ook wel huiverig zijn voor ‘ons kent ons’. Zo zakelijk zijn we nog niet.”

Samenwerken

“Natuurlijk hebben we wel ambities. Ze zijn nog maar net ontsproten. We zien wel iets in samenwerken. Niet fuseren, maar samenwerken en dan in alle regio’s van het land actief zijn. Maar dan zijn we wel een jaar of zeven verder.”