Hekos

Excelleren kan alleen als team

Loempia’s, yakitori, samosa, dimsum: de Aziatische keuken gedijt goed tussen de Langedijker koolvelden. Vanuit Broek op Langedijk opereert Hekos Oriental Food als dé toonaangevende producent van Oosterse snacks en spekkoek voor de professionele markt in Nederland. 

Algemeen directeur Patrick Kocken stapte op zijn 23e de BKL binnen, toen hij in 1994 het bedrijf van zijn vader overnam. “Volgens mij ben ik het jongste lid ooit van de BKL”, zegt hij.

Pand moet kloppen

Heerhugowaarder Henk Kocken begon in 1979 met Hekos, op de huidige locatie. “Heerhugowaard gaf in die tijd alleen maar grote grondstukken uit en hij had niet veel nodig om te starten. In Broek op Langedijk vond hij een kaveltje. Inmiddels zijn we flink gegroeid. Sinds 1995 hebben we een paar keer de buren erbij gekocht. Nu hebben we nog één mogelijkheid om uit te breiden. Daarover ga ik in overleg met de gemeente.”

Vier jaar geleden is een fraai stuk nieuwbouw gerealiseerd, voor uitbreiding van de productieruimte, opslag en kantoren. “Net als onze producten en verpakkingen willen wij dat ook het gebouw past bij onze uitstraling. Je kan niet roepen dat je de beste bent als niet alles klopt. En ja, we hebben overwogen te verhuizen, maar het arbeidsmoreel in de regio is fantastisch. Het is een beetje een boerenmentaliteit; beetpakken en doorgaan. Daar hou ik van, dus we zijn gebleven.”

Betere horeca

De groei van Hekos is volgens Patrick te danken aan de ‘absoluut hoogwaardige kwaliteit en het onderscheidende assortiment’. “Wij richten ons op de betere horeca. Natuurlijk is onze groei door de recessie vertraagd, maar we hebben weer nieuwe markten gevonden. Onze marketingstrategie is de horeca te helpen om succesvol te zijn en marge te maken. Dat doen we door mee te denken over hoe zij onze producten het best kunnen serveren. We leveren ons eigen serveermateriaal. Wil je voorop blijven lopen, dan moet je continu nieuwe smaken én nieuw serveermateriaal ontwikkelen.”

Foodclub NH

In 2013 richtte Patrick Foodclub Noord-Holland op, samen met Braas brood- en banketbakkerij, Kramer’s Zuurkool en Aviateur. “Een club van ambitieuze producenten van levensmiddelen in de regio”, zegt hij. “Inmiddels zijn er veertien leden. Elke drie maanden komen we bij elkaar en bezoeken we een van de fabrieken. Puur om kennis te delen en ervaringen uit te wisselen. Het is leuk om te netwerken. Dat doen we ook bij AZ. We hebben een skybox (samen met andere ondernemers uit de regio) waar we veel klanten mee naartoe nemen én stoelen voor ons personeel hebben. Ons bedrijf ademt AZ. Een voorman heet bij ons een aanvoerder, we spelen onze ‘wedstrijd’ als een team. Want excelleren kan alleen als team.”