Woldhuis expert & Woldhuis installatietechniek

100 jaar expertise

De aanvraag voor het predicaat Hofleverancier is al een tijdje de deur uit. Directeur Frank Verburg maakt zich met zijn team op voor het honderdjarig bestaan van Woldhuis Detailhandel bv en Woldhuis Installatietechniek bv in 2016. “Vraag in Langedijk iemand van dertig en iemand van zeventig en ze weten wie we zijn”, zegt hij. 

Woldhuis is sinds 1981 aan de Voorburggracht gevestigd. Franks overgrootvader was grondlegger van het bedrijf. In 1916 begon hij een smederij aan de Dorpsstraat in Zuid-Scharwoude en verkocht er ook kachels. Later kwamen daar fietsen, tv’s en witgoed bij en zette hij de installatietak op. Frank nam de zaak in 2006 over van zijn vader. Hij pakte het meteen groot aan en liet het bestaande personeelsbestand van tien man verdubbelen. “Ik ben veel naar buiten gegaan om nieuwe relaties binnen te halen. Wij zijn er goed in om particulieren, aannemers én woningbouwverenigingen te ontzorgen. We hebben bijvoorbeeld het beheer over alle cv-ketels van de sociale woningbouw in Langedijk. In de hele regio onderhouden we er 3.300, in 2016 moeten dat er 5.000 worden.”

Expert

De combinatie van elektronica-/witgoedspeciaalzaak en installatietechniek blijkt een succesvolle. “Wij kunnen met onze service verder gaan dan anderen. Als iemand hier een wasmachine koopt, kunnen wij ook zorgen voor aansluiting, afvoer en stroom. Natuurlijk voelden we de recessie, met name in de installatie. Niet wat hoeveelheid werk betreft, maar de prijzen kwamen onder druk. En mensen vervingen toch minder snel hun tv.”
In 2009 veranderde de naam van Woldhuis Electro World in Woldhuis Expert. “Geen makkelijke stap, want ik was voorzitter van de Franchise Adviesraad van Electro World, maar ik ben blij dat ik het heb gedaan. Het past me beter qua communicatie en uitstraling. In datzelfde jaar zijn we al uitgeroepen tot beste Expert Winkel van Nederland.”

Automatisering

Frank is een man van overzicht en heeft hoog ingezet op automatisering. “Ik wil alles geautomatiseerd hebben. Elk project kan ik op m’n iPad bekijken. De serviceafdeling werkt ook met werkbonnen op de iPad.” De medewerkers komen allemaal uit de buurt. “Dat is voor iedereen makkelijker. Ze hebben een prettige mentaliteit. Niet lullen, maar poetsen. Daar hou ik van. Net als van orde en netheid. De winkel en het magazijn moeten netjes zijn. Er ligt in het magazijn geen koppeling in een verkeerd vakje.”