van der Plas sprouts

Kiemkracht in de Noordkop

“Grootste uitdaging? De snelle groei van ons bedrijf. En we zijn nog lang niet uitgegroeid”,

zegt Eva van der Plas, marketing manager bij

Van der Plas Sprouts. Per week verlaat zo’n 70.000 kilo aan kiemgroenten het pand van Europa’s grootste producent van kiemgroenten.

en stijgende. Dat is mede te danken aan de moderne trend van raw food én de social media. “Kiemgroenten bevatten een hoge concentratie voedingsstoffen en zijn snel en gemakkelijk in gebruik. Het is clean eating: kiemgroenten zijn heel puur, er zijn geen voedingswaarden toegevoegd. Consumenten wisten alleen niet goed wat ze ermee moesten. Onze samenwerking met populaire foodbloggers heeft er zeker toe bijgedragen dat de consumptie van kiemgroenten toeneemt.”

22 soorten

Eva is, samen met haar broers Sven en Pepijn, de derde generatie in het familiebedrijf. Haar opa begon in Sint Pancras met het kweken van taugé, haar vader Theo nam het in 1988 over. Hij breidde het assortiment uit met onder andere alfalfa, radijskiemen en kiemmix. “Inmiddels hebben we 22 soorten kiemen, waarvan tien biologische, die we afzetten op de Nederlandse en Europese markt. We leveren aan groothandel en retail, onder meer Hanos, Sligro, Albert Heijn, Deen en Deka en groenteverwerkers Vezet en Hessing. Vooral Europees verwachten we nog verdere groei. We kijken momenteel daarom kritisch naar onze huisvesting. Qua teelt zitten we op deze plek wel aan onze grens.”

Dynamiek

Het geheim van het succes? Innovatie. “Nieuwe producten, verbeterde kweekmethoden, hoge kwaliteit”, zegt Eva. “Maar het blijft een versproduct en we werken met een strakke teeltplanning. Zit er eens een slechte zaadpartij tussen, dan moeten we daar heel snel op inspelen. Het vraagt allemaal best veel van onze – bijna honderd – medewerkers. We hebben een mooie mix van collega’s die hier soms al meer dan 25 jaar werken en, in het weekend, scholieren uit de buurt. Dat laatste is een bewuste keuze. Geen uitzendkrachten, maar jongeren uit de regio die bij ons werkervaring kunnen opdoen. Het geeft een goede dynamiek.”

In de startblokken

De moeilijke tijd die Van der Plas in 2011 doormaakte, als gevolg van de EHEC-uitbraak in Duitsland, bracht tegelijkertijd veel moois. “Er stonden zoveel bedrijven voor ons klaar. Dat is de kracht van hier zitten, in Langedijk. Iedereen wilde iets voor ons doen. Dat gaf ons veel vertrouwen.”
Inmiddels staan Eva en haar broers in de startblokken om het bedrijf over te nemen. “Mijn vader wil over een paar jaar stoppen. Maar hij zal altijd op de achtergrond betrokken blijven. Net als mijn opa nu”, zegt Eva. “We zijn jong, hebben een dynamisch bedrijf en gaan voor verdere groei. Dat vraagt om veel investeren, wat lastig kan zijn, maar het is vooral natuurlijk heel leuk.”