Van der Laan Groep

People’s business

“Wij zijn niet de accountants waar je je spullen inlevert, vervolgens een factuur van krijgt en klaar. Het gaat namelijk wel om people’s business”, zegt Marco Vet, een van de drie directieleden van Vanderlaangroep. “Wij coachen zowel de ondernemer als de onderneming.” 

Vanderlaangroep biedt sinds 1928 ondersteuning op het gebied van accountancy, belastingen, personeel en salaris, bedrijfswaarderingen en VvE beheer. De groep telt vier kantoren met in totaal zestig mensen in Assendelft (hoofdkantoor), Purmerend, Zaandam en Noord-Scharwoude.
Vanderlaangroep maakt jaarlijks kosteloos de jaarcijfers van de BKL op.

HAL-gebied

Vanderlaangroep begon in1998 aan De Mossel en zit sinds vijf jaar aan de Kokkel. “We wilden graag in het HAL-gebied vertegenwoordigd zijn, omdat de economie hier flink gegroeid was. Van hieruit bestrijken we het gebied van Alkmaar en omgeving tot Schagen, plus het kustgebied. We zitten onder de Big Five, zijn geen Deloitte en hanteren ook gewoon MKB-tarieven. Wij zijn sterk fiscaal georiënteerd, we zijn belastingexperts. Daarmee voegen we veel toe. Van boekhouders op de hoek zijn er al genoeg. Ons motto is: wees jezelf, doe je werk goed en onderscheid je. Dat willen de mensen in de regio ook, denk ik. Ze zijn nuchter en introvert, maar als je hun vertrouwen wint, heb je ze.”

Coaches

De kantoren, de website: alles ademt sport bij Vanderlaangroep. “In de sport worden topprestaties geleverd, samen met een coach. Wij zijn ook zulke coaches. We zijn het klankbord en de financiële huisarts voor ondernemers. Alles wat een ondernemer financieel op zijn pad krijgt, coachen we. Van
bedrijfsovername en opvolging tot vermogensplanning. Dat doen we heel persoonlijk. Alleen dan krijg je een band met klanten. Verder hebben we al snel een automatiserings- en digitaliseringslag gemaakt. Met online boekhouden zien onze klanten elk moment hoe ze ervoor staan. We werken ook al jaren met ‘scan en herken’: klanten sturen scans van facturen in en het systeem herkent automatisch om wat voor factuur het gaat.”

Generatie Y

Het vinden van nieuwe medewerkers is niet altijd eenvoudig. “Jaarlijks moeten we, naast ons werk, tachtig uur scholing volgen om onze titels te mogen voeren. Daar ziet de jeugd tegenop. Generatie Y is vooral leuke dingen aan het doen. Maar permanente scholing is absoluut vereist. Jonge aanwas is nodig, want we willen nog zeker verder groeien. We hebben een mooi, maar geen makkelijk beroep. Het vergt nu eenmaal discipline. Net als in de sport.”