G. Kramer & Zonen BV

Hard werken, innoveren & mazzel

Het kan niemand in Langedijk zijn ontgaan dat G. Kramer & Zonen BV dit jaar 125 jaar bestaat. “We hebben een prachtig feest gevierd”, zegt directeur Piet Kramer. “Maar daarom wil ik in dit magazine graag een beetje achterin staan. We waren de laatste tijd al vaak genoeg in beeld.”

Als in het najaar Langedijk weer omhuld is door de karakteristieke ‘koolgeur’ weet je dat het toptijd is bij Kramer’s Zuurkool. “Van begin augustus tot aan kerst draaien we op volle toeren. Naast de veertig vaste medewerkers worden dan zo’n zestig seizoensmedewerkers ingeschakeld. Op jaarbasis verwerken we 20 miljoen kilo witte kool. Dat resulteert in omgerekend 24 miljoen zakjes zuurkool”, zegt Piet. Die zuurkool vindt zijn weg naar de consument via het supermarktkanaal en groentewinkels. De vraag naar verse zuurkool in bakjes heeft de laatste jaren een grote vlucht genomen. Een deel gaat ook in blik, voor de export naar België, Duitsland, Australië, Nieuw Zeeland, Canada en Azië, en dan is er nog een deel dat door groenteverwerkers in kant en klaarmaaltijden wordt verwerkt.

Export stimuleren

Toen Piet veertig jaar geleden in het bedrijf kwam, waren er dertien zuurkoolfabrieken in Nederland, waarvan zeven in Langedijk. Tegenwoordig is Kramer’s Zuurkool de enige die is overgebleven. Met de komst van Piets zonen heeft de vijfde generatie zich inmiddels aangediend.
Gaandeweg is het assortiment verder uitgebreid. Met wijn-, kerrie-, kruiden- en biozuurkool bijvoorbeeld. “Maar dat is eigenlijk kannibalisme, want het is niet zo dat een nieuw product je extra omzet oplevert. Daarom richten we onze pijlen nu op export”, stelt Piet. Verder levert het bedrijf gebruiksklare rode kool, atjar, bonen en zuurkoolsoep.
“Onze primaire doelstelling is natuurlijk zoveel mogelijk zuurkool verkopen. Maar zaken als wetgeving en kwaliteitssystemen vergen tegenwoordig veel tijd, terwijl je liever pur sang wilt ondernemen. Ondanks dat blijft ondernemen in Langedijk mooi. Het werkethos is hier goed. Amsterdam is ook niet voor niks gebouwd door Westfriese aannemers.”

Hard werken en innoveren

Op zich verkoopt zuurkool zichzelf. “Het heeft een goed imago en is in 2015 zelfs uitgeroepen tot superfood van het jaar. Het is heel gezond, zuiver en natuurlijk en bevat veel vitamine C. Dat het superfood is, wisten onze voorouders allang. Maar de huidige trend van bewust en gezond eten geeft ons nieuw vertrouwen voor de toekomst.”
Het succes van zijn bedrijf verklaren is voor Piet eenvoudig: “Hard werken, innoveren en natuurlijk een beetje mazzel”, zegt hij. “Onze medewerkers werken hard, we gaan met onze tijd mee en die mazzel zit ‘m onder andere in het feit dat we al generaties lang mensen in de familie hebben met capaciteiten en de drive om leiding te geven. Voor de rest hoort bij ondernemen risico nemen, maar dit risico mag nooit zo groot zijn dat je de continuïteit van je onderneming op het spel zet.”