Elma Media

Focus is belangrijk

Vroeger waren ze voor de grote mediabedrijven in Amsterdam ‘de boertjes uit de kop van Noord-Holland’. “Maar die tijd ligt inmiddels ver achter ons. We hebben respect afgedwongen”, zegt Michiel van Overbeek, directeur van Elma Media Groep.

Elma is een echt Langedijks bedrijf. 35 Jaar geleden gestart als uitgever van catalogi (à la de telefoongids), maar inmiddels uitgegroeid tot allround mediapartner voor de business-to-business markt. “We zijn partner van branche- en beroepsorganisaties. Samen leggen we verbindingen tussen de vakprofessionals, hun overkoepelende organisatie en hun businesspartners”, zegt Michiel. “In een totaalpakket van zowel online als printmedia komen wij helemaal tot ons recht.”

Samenwerken

Elma is altijd vooruitstrevend geweest met het toepassen van nieuwe technologieën. “Online hebben we een sterke portefeuille opgebouwd. En toch waren we ook lang afhankelijk van traditionele, zelfs verouderde media, zoals catalogi en ledenlijsten. Deze uitgaven zijn in de crisis genadeloos afgestraft. Dat onze opdrachtgevers vertrouwen in ons hebben gehouden, heeft energie en toekomstperspectief gegeven. Het gaat veelal om langdurige samenwerkingsverbanden. Zo werken we samen met de BNA, de Branchevereniging voor Nederlandse Architecten. En inmiddels meer dan vijftien jaar met de Nederlands Beroepsvereniging voor Accountants (NBA), om hun media – waarmee ze 20.000 accountants inspireren en informeren – te ontwikkelen en uit te geven. Voor Marktplaats.nl beheren we al tien jaar onlinecampagnes voor meer dan vijfhonderd bedrijven. Wij zijn er trots op met zulke gerenommeerde partijen samen te werken.”

Kracht van de regio

De kracht van deze regio is volgens Michiel het nuchtere en pragmatische denken. “Daarmee kunnen we ons onderscheiden van Amsterdam. De kop van Noord-Holland-mentaliteit past overigens goed bij het werken voor branche- en beroepsorganisaties. Maar ook voor de online dienstverlening worden we steeds sterker in deze regio. Voorheen vluchtten jeugdige internetspecialisten naar de hoofdstad voor een booming carrière. Nu zie je dat de jeugd graag bij een moderne, maar ook betrouwbare en sociale organisatie willen werken. Deze eigenschappen zijn kenmerkend voor deze regio en daar ligt een belangrijke kracht.”

Kansen genoeg

Voor de toekomst ziet Michiel genoeg kansen. “Veel branche- en beroepsverenigingen moeten zich verder aanpassen in het nieuwe (media) tijdperk. Wij zijn gespecialiseerd in het ondersteunen van deze verenigingen. Die focus versterkt ons om nieuwe opdrachtgevers te werven. Focus is belangrijk in deze tijd. Wat je doet moet je heel goed doen, anders word je links en rechts ingehaald.”