Aviateur banketbakkerijen BV

Export & overname

Van kano’s en kletskoppen tot speculaas en sprits: met zijn brede assortiment is Aviateur Banketbakkerijen een van de grote jongens in koekland. Verder groeien is het plan, maar in de volwassen koekmarkt is autonome groei lastig te realiseren. “Scoren met bokkenpootje 2.0 is ingewikkeld”, zegt algemeen directeur Richard Kornet. “We zoeken het daarom ook vooral in export en overnames.”

Aviateur is groot geworden met zijn low cost, high quality-principe. Het bedrijf produceert supermarktproducten voor ‘de massamarkt’. Alleen kano’s en speculaas liggen met het Aviateur-logo in de schappen, de rest wordt weggezet onder private labels van retailers als Albert Heijn, Lidl, Aldi, Superunie, Hema en Jumbo. Verder wordt geëxporteerd naar bijna alle West-Europese landen, Scandinavië, Verenigde Staten, Canada en Australië.

Vooruitziende blik

Het familiebedrijf, opgericht in 1930, is onder aanvoering van eigenaar Kees Komen – eerst nog met zijn broer – uitgegroeid tot een grootschalige banketbakkerij met diverse vestigingen.
“De beginperiode van de groei in Broek op Langedijk, in 1995, was best een spannende aangelegenheid”, zegt Richard. “Het was groot en massaal, met veel nieuwe machines en veel automatisering. Grote investeringen. Maar de vooruitziende blik bleek goed. We móesten naar schaalvergroting. Veel voor weinig, massaproductie. We waren er dan ook snel bovenop. In 1999 namen we de eerste branchegenoot over, Driehoek in Alkmaar. Later ook bakkerijen in Assen, Middelstum en Ochten.”

Maximale uitbreiding

Dat Aviateur zich prima thuis voelt in Broek op Langedijk, blijkt wel uit de uitbreiding in 2014. “We hebben de maximale uitbreidingsmogelijkheid benut, waardoor we nu een extra productielijn kunnen plaatsen. De proefbakkerij, waar we nieuwe producten ontwikkelen en bestaande verbeteren, wordt nu vier keer zo groot. En wat niet veel mensen weten, is dat er bijna twee voetbalvelden aan zonnepanelen op het dak liggen, 1082 stuks. Daarbij is de nieuwbouw uitgerust met een warmte-/koude bron, met daaraan gekoppeld een warmte terugwinsysteem. We zetten dus in op energiebesparing. Verder werken we met slimme recyclingmethodes voor ons afval en we rijden schone vrachtauto’s.”

Speculaasseizoen

Bij Aviateur werken zo’n driehonderd mensen, in het speculaasseizoen aangevuld met extra uitzendkrachten. “Wij produceren niet op voorraad. En we zijn geen 24 uurbedrijf, op een enkele productielijn na. Dit bedrijf gelooft erin dat je ‘s nachts moet slapen. Maar we zeggen nooit ‘nee’ tegen een klant. Ook al is het op het laatste moment. Gelukkig zijn onze medewerkers flexibel.”

Nummer één

“Eigenlijk zijn er teveel koekproducenten in Nederland”, besluit Richard. “In de markt van overcapaciteit zal een aantal overleven. Daar scharen wij onszelf ook onder. We willen de nummer één of twee zijn in een relevant consumentensegment.” Voor Aviateur is de koek dus nog lang niet op.